Laatste belevenissen in Kaapstad en dan Zwolle - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Frans Kerkum - WaarBenJij.nu Laatste belevenissen in Kaapstad en dan Zwolle - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Frans Kerkum - WaarBenJij.nu

Laatste belevenissen in Kaapstad en dan Zwolle

Door: Lia en Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

07 December 2013 | Nederland, Zwolle

Op maandag 2 december eerst even de stad bekeken. De prachtige Compagniestuin en nog even door Longstreet gewandeld. Een CD gekocht in de African Music Store als souvenir en daarna richting Waterfront om de boot te pakken naar Robbeneiland. Robbeneiland is indrukwekkend maar wel vreselijk deprimerend. Het is dat het van historisch belang is en wij daar belangstelling voor hebben want anders moet je daar niet komen. Na Robbeneiland een biertje gedronken in het Belgische Café aan het Waterfront en daarna terug naar het appartement en eten bij ons Huissie.
Dinsdag 3 december. De dag van de terugreis, maar dat is pas in de avonduren. Eerst nog de stad in naar het District 6 museum. Dit is een museum over de wijk District 6 waarvan de regering vond dat dit een blanke wijk moest worden. Alle mensen die daar woonden werden verplicht te vertrekken en zijn zo in de townships terecht gekomen. Vervolgens werd alles afgebroken om alle bindingen weg te vagen en opnieuw opgebouwd. Daarna nog verder door de stad gewandeld en de wijk BO KAAP bekeken met de prachtige gekleurde huizen. Daarna vertrokken naar de plek waar we afgesproken hebben met Brian om onder begeleiding het gekleurde township binnen te gaan en Het Jorvan Outreach studie centre te bezoeken. Daar gesproken met de meisjes en jongens. Daarna op naar het vliegveld dwars door de rondomheen liggende townships. Het is een grote vlakte met bewoning. Dat kan ook niet anders wanneer je bedenkt dat daar minimaal 2 miljoen mensen wonen in allemaal lostaande huisjes en bouwvallen.
Op het vliegveld afscheid genomen van Brian en de sleutel ingeleverd bij Budget Cars. Het vliegtuig ging keurig op tijd en kwam ook weer op tijd in London aan. Vervolgens overgestapt naar Düsseldorf waar Sandra ons kwam ophalen.
Woensdag 4 december. Weer thuis en wat is het hier koud!!!! We verlangen nu alweer terug naar de T-shirts en korte broeken. Op donderdag nog met Trees en Fred en hun kinderen en kleinkinderen Sinterklaas gevierd. Daarna kwam het bericht door dat Nelson Mandela was overleden. Een bizar einde van onze vakantie.

We zijn dus weer thuis na een prachtige maar altijd te korte vakantie!!!!

• 07 December 2013 - 13:03

Maria:

Fijn, dat jullie weer veilig terug zijn. Met Kerstmis hebben jullie veel te vertellen !Leuk !!!
    Wel toevallig dat Nelson Mandela overleden is. Iedere keer is Zuid_ Afrika in beeld.

Ik werk nu met windows 8.1 en vind het heel moeilijk.

Groetjes,

Maria

• 07 December 2013 - 15:46

Hermien En Angela:

Hallo, Nu zeg inderdaad een bizar einde van jullie vakantie!Voorlopig horen jullie nog dagen op TV en radio Zuid Afrika!

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en dat alles goed is verlopen.

Met kerst hebben jullie inderdaad veel te vertellen!

Kleed je maar lekker warm aan want dat zal wel niodig zijn!!!

Groetjes Hermien en Angela

• 07 December 2013 - 16:20

Harry:

Heel bizar inderdaad dat overlijden van Mandela, vlak na jullie vertrek.
    Moet een vreemd gevoel voor jullie zijn.

• 07 December 2013 - 16:51

Chris En Francisca:

Fijn dat jullie weer thuis zijn, maar wat zullen jullie het koud hebben!
    Heel leuk die 3 foto's die erbij staan. Lief die kleine olifantjes.

• 07 December 2013 - 21:16

Lucienne:

Goed om te horen dat jullie weer veilig zijn thuisgekomen en dat jullie een mooie reis hebben gehad. Gedenkwaardig voor altijd.