Naar het eiland Mon (spreek uit als Mun) - Reisverslag uit Stege, Denemarken van Frans Kerkum - WaarBenJij.nu Naar het eiland Mon (spreek uit als Mun) - Reisverslag uit Stege, Denemarken van Frans Kerkum - WaarBenJij.nu

Naar het eiland Mon (spreek uit als Mun)

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 Augustus 2022 | Denemarken, Stege

Zondag 31 juli 2022

Zondag is rustdag maar toch pm half acht opgestaan. Lekker rustig aangedaan en naar het dorp Maribo gewandeld. Rond gekeken bij de kerk, op de markt en een paar straatjes. Veel stokrozen die langer zijn dan ik. Koffie met een kaneelbroodje genuttigd op de markt en daarna weer teruggewandeld naar de camping. Een fietstochtje rond het meer gemaakt en daarna nog even gezwommen. Bij de tent nog zitten lezen. Opvallend hoeveel Nederlandse fietsers er binnendruppelen. Ook gezinnen met kinderen en ook hele jonge kinderen. Vanavond gegeten bij de chinees. Was prima. We waren even voor acht uur terug bij de tent en een paar minuten later begon het te regenen. Zoals voorspeld. Morgen gaan we weer verder en hopen in Stubbekobing aan te komen.

We hebben inmiddels 988 km gefietst en hopen morgen over de 1000 tegaan.

Afstand: 27,7 km

Gemiddelde: 25,8

Echte fietstijd: 1 uur en 45 minuten

Maandag 1 augustus 2022

Gisteravond begon het om 8 uur te regenen. Dat was voorspeld tot een uur of 4 of 5 maar om 7 uur s morgens regende het nog. Tent begon ook een beetje te lekken. Om half acht opgestaan. Toen was het droog. Tent wel nat meegenomen. Om half 10 begonnen we aan de meer dan 80 km tocht. Het eerste deel was wat gewoon maar met wind achter vlogen we over de weg. Om elf uur koffie gedronken bij een italiaan en waren we al 35 km verder. Het streven is altijd dat we om 1 uur meer dan de helft gefietst hebben. Ook dit keer lukte dat makkelijk. Het tweede deel was prachtig door het bos vlak langs de zee en strandjes. Ook geen last van de wind die we tegen hadden daar maar door het bos voelde we dat niet. Om 4 uur waten we op de camping. Tent weer opgezet en laten drogen. Bij Italiaan gegeten omdat we daar ook ons aankomst biertje gingen drinken. Bij terugkomst op de camping enkele fietsers weer ontmoet die we al eerder tegen waren gekomen. Morgen overvaren naar Bogo Havn en dan weer 70 km voor de boeg naar Stege.

Leuk Deens woord: knallert is een brommer!

Afstand: 86,1

Gemiddelde: 17,1

Echte fietstijd: 5 uur

Dinsdag 2 augustus 2022

Vandaag overgevaren naar Bogo Havn en naar Stege gefietst. De 70 km bleek een vergissing. Het was maar 35 km naar de camping in Stege. Toen we Stege binnen kwamen was het erg druk in het centrum. Maar heel gezellig. Op de camping ingecheckt en de tent opgezet. Gelijk belaagt door muggen dus dat was een minpuntje. 'S middags een tochtje naar Nyord gefietst. Leuk oud stadje op een landtong van het eiland Mon. De o moet je uitspreken als een u. Een o met een streepje erdoor heb ik niet op mijn toetsenbord. Toch nog zo'n 25 km erbij gefietst. Bij terugkomst in Stege nog een grote bier genuttigd als aankomst biertje. Een glas van 750 ml. Zo'n grote bier hadden wij nog nooit gezien. Toen we op de camping kwamen stond iedereen daar ook waarvan we s ochtends afscheid hadden genomen. Morgen kamperen we weer in Stege. We gaan de kliffen bekijken. Een rit van 45 km maar we doen dat zonder bagage. Moet dus makkelijk kunnen.

Afstand: 61,7 km

Gemiddelde: 16,2

Echte fietstijd: 3 uur en 47 minuten

• 02 Augustus 2022 - 21:33

Kitty :

Leuke verhalen Frans en Lia. Maar.... hoe bevalt Denemarken als ((fiets) land tot dusver? Mooie natuur? Goede routes? De moeite waard?
    Zet hem op verder en veel plezier!
    Groetjes Kitty

• 02 Augustus 2022 - 21:33

Francisca:

Geweldig wat jullie weer meegemaakt hebben.
    Dat biertje van 750ml. Hahaha. Wel lekker natuurlijk.
    Lijkt me ook heel leuk dat jullie weer mensen tegenkomen die al gezien hebben.
    Veel fietsplezier verder

• 02 Augustus 2022 - 22:13

Angela:

LIEVE HELP HET IS EEN HELE BELEVENIS.
    EEN BIERTEJE NU ZEG MAAR EEN BIER!!!!
    WE VINDEN HET FANTATSTISCH OM JULLIE REIS TE VOLGEN!!!!!!
    HIER SNIKHEET! WAT EEN ZOMER IKBEN MAAR AAN HET SPROEIEN!
    VEEL PLEZIER LIEVE GROET
    MARIA, HERMIEN ANGELA!

• 02 Augustus 2022 - 23:58

Sandra :

Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Klinkt leuk allemaal!
    Jullie staan lekker vroeg op steeds zeg. Dat is hier wel anders, haha.
    Fijne dag morgen! Lijkt mij mooi om te zien die kliffen.
    Liefs!

• 03 Augustus 2022 - 10:55

Leo:

Logisch dat jullie nog even in Stege blijven met zulke glazen bier.
    Nu alweer meer dan 1000 km gefietst. Wat gaat dat snel.
    Veel plezier verder

• 03 Augustus 2022 - 11:56

MARIA:

Hier hebben we hard regen nodig . Het gras ziet geel en de bomen laten al hun bladeren vallen .
    Vandaag heerlijk weer . Wij gaan vanavond met z"n vieren eten bij de Argentijn op de Lijnbaan .
    Jullie maken wel een heel bijzondere reis .
    Blijf genieten van alle goede dingen een de extra grote kan bier !!!

Liefs en groetjes ,

• 03 Augustus 2022 - 23:03

Lucienne :

Poehé alweer 1000km gefietst door een gebied waar ik ook eerder ben geweest maar dan met mijn ouders en de caravan…ook op het eilandje Mœn (schuin streepje heb ik ook niet)
    Ook leuk is dat jullie steeds weer eerdere ontmoette fietsers weer tegenkomen.
    Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel mensen er aan het fietsen zijn.
    Veel plezier verder en ik wens jullie veel wind in de rug…..