Laatste dagen in Ierland - Reisverslag uit Rosslare, Ierland van Frans Kerkum - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Ierland - Reisverslag uit Rosslare, Ierland van Frans Kerkum - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Ierland

Door: Frans en Lia

Blijf op de hoogte en volg Frans

28 Juni 2024 | Ierland, Rosslare

Dag 19 25 juni

Vanmorgen vertrokken uit Doolin. Gaan nu naar Rosslare om de laatste 4 dagen in Ierland door te brengen. Volgens de weersvoorspelling zou het daar beter weer en warmer zijn. Tot zo'n 50 km voor onze bestemming was de temperatuur 21 22 graden. Wij blij, maar op plaats van bestemming was het nog maar 17. Kleine camping bij een B[e-38]B. Morgen gaan we een fietstocht maken door de county van Wexford.

Dag 20 26 juni

De zon schijnt! Dus wij op de fiets. Eerst richting Johnstown Castle wat we toch gemist hebben. Daarna naar Kilmore Quay, een oud vissersplaatsje met gekleurde huisjes en naar verluid een fantastische Fish and chips zaak en vervolgens nog naar Rosslare Beach. Mooie tocht van 67 km en weer mooie dingen gezien. Aan deze kant van Ierland is het rijker dan aan de westkant. Fantastische huizen. Ook regelmatig oude torens zien staan. Eeuwen oud. Prachtig. Bij één zijn we gestopt om eens goed te kijken. Bleek aan een huis vast te zitten. Nog even gepraat met een man die met een bosmaaier gras stond te maaien. Bleek de eigenaar te zijn. Was een Amerikaan die naar Ierland was verhuisd. Hij had de hele restauratie zelf bekostigd. De toren was monumentaal. De overheid geeft wel advies maar betaald niets. De toren was fantastisch. Daarna doorgefietst naar Rosslare beach en nog even met de voeten in de Atlantische Oceaan gestaan. Daarna terug naar de camping. Vanavond Chinees gegeten. Gehaald bij de chinese take away. Lekker. Geoosterde eend in zwarte bonen saus. Morgen gaan we naar het Irish National Hermitage Park waar 9000 jaar Ierse geschiedenis tot leven is gebracht.

Dag 21 27 juni

Vandaag in het Irish National Hermitage Park geschiedenis les gehad. Ierse geschiedenis van 7000 jaar BC tot 1850 AC. Dus over zo'n 9000 jaar.Beginnend met Prehistoric Ireland, vervolgens Early Christian Ireland en dan over de Age of Invasion. Drie rondleidingen gehad. De rondleider praatte erg snel dus het was rekken en er bij blijven. Veel gehoord over Stone and Bronze age people, Early Christianity, Vikings en Noormannen en hun diverse koningen. Was heel leuk en interessant allemaal. Lia heeft een pet voor mij gekocht als aandenken aan Ierland. Ga ik dragen i.p.v. Picos pet. Die is oud en versleten.

Terug bij de tent stond er veel wind en koelde het weer snel af. Binnen gekookt en nog even naar de pub geweest. Terug bij de tent de kachel maar weer aangestoken. Morgen op de fiets naar Johnstown Castle.

Dag 22 28 juni

Vanmorgen begon bewolkt maar al snel kwam de zon erbij. Wij op de fiets naar Johnstown Castle. Toen we daar kwamen stond het parkeerterrein al aardig vol. Geen rondleiding in het Kasteel meer mogelijk. Wel lekker door de tuinen gewandeld. Daarna weer op de fiets voor een mooie rit door de omgeving terug. Lia had die gemaakt en hij was prachtig.

Morgenavond vertrekken we hier en varen dan naar Duinkerke. Maandag rijden we naar de Loire en hopen daar nog een paar mooie fietsdagen te hebben. We hebben besloten om de grote tent vanavond af te breken en hebben het kleine tentje al neergezet. Morgen wordt er regen voorspeld en dan hebben we in elk geval de grote tent droog mee. Dat wordt een biertje drinken in de pub. Morgen vertrekken we om 12 uur 's nachts uit Rosslare om dan 24 uur later in Duinkerke aan te komen. Daar een hotelletje geboekt. Tijdens de bootreis zijn we waarschijnlijk niet bereikbaar.

• 28 Juni 2024 - 18:25

Frits :

Nou Frans die pet is fantastisch.

En dat cultuur snuiven van jullie is jaloersmakend.

Het pubbezoek is tevredenstellend.

En jullie doorzettingsvermogen bewonderenswaardig.

Wel heel goed dat jullie dat kacheltje bij je hebt.

Gelukkig veel gezien, veel beleefd, veel gefietst en veel genoten.

Genoeglijke overtocht en bedenk ' bij de Loire schijnt altijd de zon'.

• 28 Juni 2024 - 18:50

Frans ZS:

Nou, als het om kastelen gaat kun je langs de Loire je lol op!!

En inderdaad: wij hadden daar altijd prachtig weer.

(En bovendien: de Loire-wijn is ook niet te versmaden,)

kortom: het wordt vast nog een fantastische afsluiting van jullie vakantie,

PS: Mooie pet , [e-1f606]

• 28 Juni 2024 - 22:11

Francisca:

Weer een hoop beleefd zo te lezen .

Wat een geluk dat jullie dat kacheltje mee hebben genomen.

Leuke foto's weer.

Goede overtocht en veel plezier in Loire !

• 29 Juni 2024 - 11:49

Leo:

Behalve het weer heeft Ierland veel te bieden

Een fijne overtocht en op naar de Franse wijnen en kastelen

• 29 Juni 2024 - 19:15

Kees:

Zo te lezen weer een mooie vakantie geweest. Nu ff opwarmen in de Loire streek.

• 30 Juni 2024 - 22:41

Lucienne:

Wat een geweldige belevenissen weer, van alles wat cultuur, mooie fietstochtjes en lekker eten maar vooral ook gezellig knus met kacheltje in de tent. Ik loop een beetje achter want jullie hebben de overtocht alweer gehad en hebben jullie heerlijk warm weer in het Loire gebied…nog fijne dagen om te genieten wens ik jullie [e-1f37e][e-1f942][e-1f377]

• 01 Juli 2024 - 15:53

Maria Kerkum:

Leuke foto "s !!

Gelukkig , dat af en toe de zon schijnt en de pub klinkt ook goed . Veel plezier en vooralzon voor de komende dagen !